هیدروکربن رزین C5

هیدروکربن رزین C5

معرفی هیدروکربن رزین ها

رزین های هیدروکربنی از نظر ظاهری به صورت جامدات سخت و شکننده تا مایعات چسبناک متغیر هستند. آن ها ممکن است به صورت پرک، گرانول متخلخل، یا به شکل مذاب باشند. بسته به نیازهای کاربرد، بسیاری از رزین ها به عنوان محلول در حلال ها یا روغن های آلی موجود هستند. هیدروکربن رزین ها به صورت امولسیون های آنیونی، کاتیونی یا غیریونی نیز تولید می شوند.

رزین های هیدروکربنی معمولاً دارای وزن مولکولی متوسط (Mn) کمتر از 5000 گرم بر مول هستند. رنگ این رزین ها از سفید تا قهوه ای تیره متغیر هستند.

رنگ هیدروکربن رزین ها بر اساس مقیاس Gardner وSaybolt تعیین می شود.

انواع هیدروکربن رزین ها:

رزین های هیدروکربنی پلیمرهای گرمانرم آمورف هستند، که از پلیمریزاسیون هیدروکربن های غیراشباع تولید می شوند. این رزین ها معمولاً دارای وزن مولکولی پایین در حدود 400 تا 5000 گرم بر مول هستند. سه نوع اصلی هیدروکربن رزین ها شامل رزین C5 آلیفاتیک، رزین C9  آروماتیک و رزین های DCPD سیکلوآلیفاتیک هستند. این رزین ها گاهی اوقات برای کاهش تغییر رنگ و بهبود پایداری در برابر گرما و اشعه ماوراء بنفش، هیدروژنه می شوند.

معرفی رزین C5

 رزین های هیدروکربنی C5، پلیمرهای آمورف و ترموپلاستیک هستند، که از پلیمرزاسیون هیدروکربن های غیراشباع ایجاد می شوند. این رزین ها دارای ماهیت آلیفاتیکی هستند، به همین دلیل سازگاری کاملی با کائوچو طبیعی، اکثر اولفین ها مانند LDPE و الاستومرهای سنتزی با قطبیت پایین دارند.

ویژگی و کاربرد رزین C5:

C5یک رزین ترموپلاستیک است که از پلیمرزاسیون اولفین های آروماتیک غیر اشباع، از فرآیند شکست حرارتی نفتا بدست می آید. پلیمریزاسیون کربوکاتیونی جریان های خوراک C-5 با سیستم های مختلف کاتالیزور Friedel-Crafts انجام شده است.

رزین C5 برای علامت گذاری جاده و همچنین چسب گرمانرم مورد استفاده قرار می گیرد.

C5 برای الاستومرهای غیر قطبی مانند EPDM پیشنهاد می شود علت استفاده از رزین C5 در الاستومرها افزایش چسبندگی با توجه به کاربرد قطعه مورد نظر می باشد.

ویژگی های رزین C5:

  • به رنگ زرد کم رنگ موجود می باشند.
  • در مقایسه با رزین‌های C9، ویسکوزیته مذاب بسیار کمتری دارند.
  • دامنه نقطه نرمی در حدود 70 تا 120 درجه سانتی گراد.
  • رزین های هیدروکربنی به عنوان جز چسبنده و عامل همگن کننده استفاده می شوند.

معرفی رزین C9

رزین های هیدروکربنی C9، پلیمرهای آمورف و ترموپلاستیک هستند که از پلیمرزاسیون هیدروکربن های غیراشباع ایجاد می شوند این رزین ها دارای ماهیت آروماتیک هستند.

به طور عمده از رزین های هیدروکربنی C9 با نقطه نرم کنندگی بالا در رنگ ها استفاده می شود. با افزودن C9 به رنگ ها، چسبندگی فیلم های رنگی، سختی و مقاومت در برابر اسید و باز افزایش می یابد.

ترکیب آن ها به مواد اولیه هیدروکربنی (قیر، زغال سنگ، نفت خام) بستگی دارد. مهمترین مونومرهای پایه رزین C9 عبارت اند از: ایندن، متییندن، دی سیکلوپنتادین، استایرن، آلفا متیل استایرن و انواع وینیل تولوئن ها.

 رزین C9 برای الاستومرهای قطبی مانند NBR و CR پیشنهاد می شود.

 ویژگی های رزین C9

  • در محدوده رنگ، زرد تیره تا قهوه ای پر رنگ موجود می باشند.
  • در مقایسه با رزین‌هایC5، ویسکوزیته مذاب بسیار بالاتری دارند.
  • دامنه نقطه نرمی وسیع تر از C5 (حدود 100 تا 150) درجه سانتی گراد
  • حلالیت بسیار خوب در کائوچو های طبیعی
  • رزین های هیدروکربنی به عنوان جز چسبنده و عامل همگن کننده استفاده می شوند .

کاربرد های رزین C9

کاربردهای رزین های C5  و C9 بر حسب صنایع مختلف به شرح زیر است:

  • صنعت لاستیک

در کائوچو ها عمدتا از C9 با نقطه نرم شوندگی پایین استفاده می شود. آن ها مواد مهمی در بسیاری از فرمولاسیون های چسب لاستیکی هستند، به ویژه لاستیک های مصنوعی که چسبندگی کمتری نسبت به کائوچو طبیعی دارند.

  • صنعت چاپ

در جوهر های چاپی معمولا از رزین C9 با نقطه نرم شوندگی بالا استفاده می شود.

  • صنعت چسب

بزرگترین بازار رزین های هیدروکربنی، چسب های گرما نرم، چسب های حساس به فشار و برچسب ها هستند.

رزین های آلیفاتیک C5 برای چسب های مبتنی بر SIS، EVA، APO، SBS، SEBS، NR و غیره، چسب های حساس به فشار گرما نرم، نوارها و برچسب ها مناسب هستند.

آن ها چسبندگی، استحکام پوسته شدن را بهبود می بخشند و دمای انتقال شیشه را افزایش می دهند که به نوبه خود استحکام برشی را بهبود می بخشد. در رنگ ها، مرطوب شدن رنگدانه، چسبندگی، براقیت و سختی فیلم را افزایش می دهند. ترکیبات آلی فرار را کاهش می دهند و مقاومت در برابر آب را بهبود می بخشند.

تولیدکنندگان هیدروکربن رزین ها:

تولید کنندگان  این رزین ها عبارت اند از:

 Henghe، ExxonMobi ، BASF، Eastman، Ruetgers Novares، Neville، Cray-Valley در میان چندین شرکت دیگر هستند.

مقایسه رزین های C5 و C9:

رزین  C5 دارای نقطه نرمی کم، بوی ملایم، استحکام اتصال بالا است و عمدتا در زمینه چسب حساس به فشار، چسب گرما نرم، رنگ ترافیکی و غیره استفاده می شود.

 رزین نفتی C9 دارای بوی نسبتاً تند، نقطه نرمی بالا، سازگاری ضعیف است که عمدتاً در زمینه رنگ، جوهر و پوشش های ضد زنگ استفاده می شود.

رزین های هیدروژنه شده C5 و C9:

رزین هیدروکربن پس از هیدروژناسیون در فرآیند پلیمریزاسیون، هالیدهای باقی مانده رزین و ناخالصی های گوگرد و نیتروژن را از بین می برد. انواع رزین ها را می توان به رنگ سفید یا شفاف هیدروژنه کرد، شفاف در کاربردهای چسب گرما نرم و به عنوان اصلاح کننده فیلم PP بسیار کاربرد دارد.

علاوه بر این، هیدروژناسیون می تواند چسبندگی و سازگاری با EVA را در چسب گرما نرم بهبود بخشد. بنابراین، هیدروکربن رزین هیدروژنه به طور گسترده در زمینه های چسب گرما نرم، پوشک و محصولات بهداشتی، رنگ، جوهر، رنگ ترافیکی و غیره استفاده می شود.

رزین C5 هیدروژنه شده:

رزین هیدروکربنی C5 هیدروژنه شده به دست آمده از یک سری فرآیند تولید جامع مانند جداسازی، پلیمریزاسیون C5 از خوراک بازگشتی و هیدروژناسیون ویژه که برای چسب های با کلاس بالا طراحی شده است.

وزن مولکولی کم، ساختار خطی مستقیم و ماهیت آلیفاتیک آن ها منجر به خواص مطلوب خاص در فرمولاسیون و ترکیبات مانند چسبندگی بر روی سطوح ویژه، شفافیت در پلیمرها و ویسکوزیته مورد نظر می شود.

ویژگی رزین های C5 و C9 هیدروژنه شده:

  • سازگاری خوب با  EVA، SBC، پلی اولفین های متالوسن و APAO
  • پایداری حرارتی خوب
  •  رنگ اولیه خوب و  دارای ترکیبات آلی فرار کم
  •  مقاوم در برابر آب
  • مناسب برای کاربردهای در تماس با غذا، پوست و همچنین کاربردهای پزشکی

کاربردهای رزین های C5  و  C9 هیدروژنه شده

  • چسب گرما نرم، چسب حساس به فشار
  • درزگیرها
  • چسب صحافی کتاب و غیره

رزین های هیدروکربنی C5 هیدروژنه شده محصول شیمیایی غیر خطرناکی هستند. آن ها باید در مکان های خشک و خنک نگهداری شوند. دور از آتش، آفتاب، رطوبت و آلودگی نگه دارید. به دلیل تأثیر بالقوه بر عملکرد آن ها، از نگهداری طولانی مدت اجتناب شود.

کوپلیمر هیدروکربن رزین های C5/C9

 کوپلیمر هیدروکربن رزین های C5/C9، کوپلیمریزاسیون آلیفاتیک و رزین هیدروکربنی آروماتیک هستند که از پلیمریزاسیون پیوسته جز C5/C9 حاصل از فرآیند شکست حرارتی جریان مواد خام پتروشیمیایی به دست می‌آیند. به طور کلی جز C5/C9 را به عنوان ماده اولیه مصرف کنید و با کاتالیزور ترکیب کنید، هیدروکربن های رزین کوپلیمر C5/C9 از پلیمرزاسیون کاتیونی جز C5/C9  بدست می آید. ویژگی اصلی رنگ روشن و نقطه نرم کننده بالاتر است.

 کوپلیمر هیدروکربن رزین های  C5/C9 سازگاری فوق العاده ای با EVA و SBS دارند، مناسب برای چسب نجاری مبتنی بر EVA و چسب صحافی کتاب، همچنین می تواند در کامپاند لاستیک استفاده شود.

هیدروکربن های رزین کوپلیمر C5/C9 به شکل گرانولی جامد با رنگ زرد کم رنگ هستند.

 کاربرد عمده آن  در صنعت چسب، برای علامت گذاری جاده، به عنوان جز چسبنده در چسب های گرما نرم و کامپاندهای لاستیکی است. این رزین میل ترکیبی فوق‌العاده‌ای برای رنگدانه‌ها، توانایی فرآیند برتر در کاربرد علامت‌گذاری جاده، چسبگ گرما نرم و سازگاری خوب با پلیمر پایه، جز چسبنده طبیعی و پایداری حرارتی خوب در کاربرد چسب گرما نرم از خود نشان می‌دهد.

نگه داری و بسته بندی هیدروکربن رزین ها

هیدروکربن رزین ها در کیسه های داخلی HDPE چند لایه قرار گرفته می شوند.

در جای خشک و خنک و دور از حرارت و شعله نگهداری شوند.

برای مشاوره، استعلام قیمت و گریدهای موجود هیدروکربن رزین ها با کارشناسان فروش شرکت دایان پلیمر دی در ارتباط باشید.

دایان پلیمر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *