آنتی یووی Anti UV

آنتی یووی Anti UV

آنتی یووی (Anti UV)

پایدار کننده‌های نوری (Light Stabilizers) از جمله افزودنی‌های مهم مورد استفاده در پلاستیک‌ها هستند. این نوع مواد به منظور افزایش طول عمر محصولات پلیمری در برابر تخریب ناشی از اشعه فرابنفش به پلیمر افزوده می‌شوند. تخریب نوری باعث تاثیرات منفی شامل تغییر رنگ در ظاهر (تغییر رنگ و یا تغییر در براقیت قطعه)، تضعیف خواص مکانیکی و ایجاد ترک در پلیمرها می‌شود. پایدار کننده‌های نوری با جذب اشعه فرابنفش به واسطه‌ داشتن پیوندهای دوگانه مانع از تخریب زنجیرهای پلیمری می‌شوند یا به عبارتی دیگر این مواد از زنجیرهای پلیمری در برابر اشعه‌ فرابنفش محافظت می‌کنند.

آنتی یووی ها با استفاده از دو مکانیزم HALS  و UV absorber مانع از تخریب زنجیره های پلیمری می شوند.

  • ترکیبات پایدار کننده نوری ممانعت کننده آمینی (Hindered Amin Light Stabilizer)
  • جذب کننده اشعه فرابنفش (UV Absorber)

HALS (hindered Amines light stabilizers )

ترکیبات پایدار کننده نوری ممانعت کننده آمینی (Hindered Amin Light Stabilizer) که به صورت مختصر با نام HALS شناخته می شوند یکی از مهمترین دستاوردهای صنعت پلاستیک هستند.

ترکیبات شیمیایی HALS حاوی یک گروه عاملی آمینی هستند که به عنوان پایدارکننده در پلاستیک ها و پلیمرها مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات معمولاً مشتقات تترا متیل پیپریدین هستند و در درجه اول برای محافظت از پلیمرها در برابر اثرات اکسیداسیون نور استفاده می شوند. آن ها همچنین به طور فزاینده ای به عنوان تثبیت کننده های حرارتی به ویژه برای دماهای پایین تا متوسط مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات در طول پردازش پلیمرها در دمای بالا (مانند قالب گیری تزریقی) نسبت به آنتی اکسیدانت های فنلی کمتر موثر باقی می مانند.

HALS 944 و HALS 770 و HALS 622، سه مورد مورد از مهمترین و پرکاربردترین اعضای این خانواده می باشند و در بسیاری از پلیمرهای صنعتی قابل استفاده می باشند.

HALS 770 : یک پایدارکننده نوری آمینی با وزن مولکولی پایین می باشد که در طیف گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

HALS 944 : یک  پایدار کننده نوری آمینی با وزن مولکولی بالا می باشد. این محصول مناسب برای استفاده در محصولات با ضخامت کم مانند فیلم ها می باشد.

HALS 622 : یک پایدار کننده کننده نوری آمینی  است. آنتی یووی 622 به طور قابل توجهی به پایداری حرارتی طولانی مدت پلی الفین ها و رزین های چسبنده کمک می کند.

UV Absorber (جذب کننده اشعه فرابنفش)

الزامات جاذب های امواج ماورابنفش

  • در ناحیه فرابنفش (290 تا 400 نانومتر) باید به شدت جذب کننده باشند.
  • باید جریان نور مرئی را قطع کنند.(بیش از 400 نانومتر)
  • باید دارای پایداری نوری باشند.(در اثر نور تخریب نشوند)
  • باید نور را به روشی بی ضرر از بین برند.

ترکیب UVA و HALS  اثر هم افزایی دارد و باعث بهبود محافظت از عیوب سطحی میگردد. البته استفاده به تنهایی از UVA تا حد زیادی برای جلوگیری از عیوب سطحی و تغییر رنگ و از بین رفتن براقیت با ترک کافی می باشد.

UVA 326: یک جاذب امواج فرابنفش از نوع بنزوتریازول ها می باشد که جاذب نور های فرابنفش با طول موج های بلندتر را دارا می باشد.

UVA 328: یک جاذب امواج فرابنفش از نوع بنزوتریازول ها می باشد که در محدوده ی امواج 290 تا 400 نانومتر موثر می باشد.

برای مشاوره، استعلام قیمت و گریدهای موجود آنتی یووی ها با کارشناسان فروش شرکت دایان پلیمر دی در ارتباط باشید.

دایان پلیمر وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *